Vem är Markus Falck och hur hamnade du på Norrlandsoperan?
– Mina rötter är i traditionell folkmusik. Jag är uppvuxen i Gällivare och har i alla år spelat i folkmusikorkestern JP Nyströms. Vi började spela för snart 50 år sedan i Gällivare-Malmberget och jag var bara 15 år när vi började turnera. Vi har hunnit med en hel del genom åren. Gjort flera plattor och började som sagt spela kors och tvärs i Sverige redan som smågrabbar, men även ute i Norden och Europa liksom i Kanada och USA.
Sen är jag utbildad SO-lärare och jobbade i skolvärlden under hela 90-talet med musiken som hobby. Men någon gång där på våren 2001 såg jag en annons. Dåvarande Botnia Musik sökte en musikproducent och det var den lilla skrivningen ”specialkompetens inom kammarmusik eller folkmusik premieras” som fick mig att tänka ”då provar jag det här!”. Sen har det gått 23 år – och fort har det gått!
Jag har också rötter i de minoritetskulturer som finns i vår del av världen. Till den finsktalande kulturen som har funnits i Norrbottens län så långt man kan minnas. De som talar tornedalsfinska eller meänkieli som man också säger, är min pappas bakgrund och det språket har funnits runt mig hela mitt liv. Parallellt har den samiska kulturen alltid varit starkt närvarande. Samerna är ju Sveriges och Europas urfolk, och där har jag vänner, kamrater och familj som är samer.
Vad gillar du mest med ditt jobb som musikproducent?
– Den bästa med det här jobbet, är att man får skapa musikproduktioner av högsta kvalitet, att man får göra det för alla medborgare och medmänniskor i vårt län – och man får månadslön för att göra det. Skattebetalarna betalar min lön för att jag ska, i bästa fall, göra världen lite bättre för mina medmänniskor. Det är också ett stort ansvar, som innebär att man inte får fuska eller ligga på latsidan, utan man måste leverera. Jag säger som Gustav Möller: ”Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket”.
Det är en utmaning men också en stor ynnest att få jobba med sådant här. Att vi har ett system där det offentliga garanterar en god kultur för alla medborgare. Det är oerhört unikt och värdefullt, det måste man vara rädd om. Ett system där helst varenda människa i hela Västerbotten ska kunna ha tillgång till kultur av högsta kvalitet. Det är viktigt – och jag försöker bidra till att leverera det.
Berätta mer om temat för julkonserten, varför är den viktig?
– Idén om den här julkonserten har jag burit med mig ganska länge. Umeå är, precis som många andra kommuner, förvaltningsområde för de här nationella minoriteterna; den samiska och den tornedalska – men faktiskt också den sverigefinska.
Det vi har gjort är att vi har satt ihop en julkonsert med Norrlandsoperans symfoniorkester där det samiska, tornedalska och det sverigefinska får utrymme, i texter och sånger framförda av artister från de olika minoritetskulturerna. Samtidigt är det en julkonsert där även enbart svensktalande ska känna sig välkomna. Därför använder vi svenska som språk men det kommer blandas upp med olika samiska språk, riksfinska och meänkieli samt även nordsvenska dialekter. Bland annat medverkar Thomas Andersson, spelman och berättare, som kommer att spela fiol men också läsa julevangeliet på burträskbondska.
Det underliggande temat för konserten är midvintern som på meänkieli kallas för Kaamos. På nordsamiska säger man Skábma, och det beskriver polarnattens tid – ni vet när mörkret är kompakt och ogenomträngligt. När allt går på sparlåga och det nästan inte går att vistas utomhus annat än kortare stunder. Kaamos-tiden är gjord för innesysslor men också för eftertanke, mänsklig samvaro och inte minst för musik och berättande. Så årets mörkaste tid har också en potential. Där finns möjligheter, och likt julevangeliets budskap även ett löfte om en bättre och ljusare framtid.
Årets julkonsert under namnet Juvlla- joulu- julkonsert! spelas den 13-14 december på Norrlandsoperan.