Gästspel på internationell operafestival i medeltida borg

I början av augusti fick Norrlandsoperan äran att avsluta det fyra veckor långa programmet under den årliga operafestivalen i Savonlinna, Finland, med uppsättningen av Adriana Mater. Operan av den finska och polarprisvinnande tonsättaren Kaija Saariaho hade sin Sverigepremiär och spelades på Norrlandsoperan våren 2023. Gästspelet bemöttes av stående ovationer i den medeltida fästningen som står scen för festivalen. Dan Turdén, regissör och tillika operachef på Norrlandsoperan, berättar mer om när Norrlandsoperan med 80 personer i produktionen gästspelade på en av världens största operafestivaler.

Kan du kort berätta om operafestivalen i Savonlinna?

– Savonlinna, eller Nyslott på svenska, är liten sommarstad likt Nora eller Vadstena med en fantastisk vacker miljö. På medeltiden anlades en försvarsanläggning mitt på en ö i ett system av sjöar, nära den ryska gränsen. Borgen har under århundraden byggts till så att ön i stort sett blivit bara borg. Redan år 1912 anordnades operafestivalen på borggården för första gången och har sedan dess, med vissa uppehåll, etablerat sig som en internationell sommarscen som bara fortsätter växa.

Trots den svåråtkomliga platsen lyckas de ändå fylla den här festivalen år efter år med 2200 biljetter per kväll, under en hel månad. Det hade de inte lyckats med om det inte var exceptionellt innehåll som intresserar och drar publik från hela världen. Det är verkligen speciellt.

Dan Turdén. Foto Elin Berge

Vad är det som gör att festivalen drar så stor publik även utanför Finland?

– Det finns inte jättemånga internationella operafestivaler som har det genomslag som Savonlinna har i världen. Utöver Savonlinna är det egentligen bara d’Aix-en-Provence, festspelen i Salzburg, Beyreuth och festivalen i Glyndebourne. Det är de fem festivalerna som finns i världen på den här nivån. Att få en inbjudan till Savonlinna är en jättefjäder i hatten för vem som helst. Att vi sedan får förtroendet att för första gången i festivalens historia göra en opera av Kaija Saariaho är enormt.

Det märktes också på publikens gensvar, både på verket och på genomförandet. Vi fick beskrivet att det var de längsta applåderna den här spelsommaren och det visar på hur viktigt det här verket är för finländarna.

Olofsborg 2019. Foto Valtteri Hirvonen

Varför blev det så att vi gästspelade i Savonlinna?

– Ville Matvejeff som är vår förste gästdirigent samt dirigent och musikaliskt ansvarig för vår produktion av Adriana Mater, har också uppdraget som konstnärlig ledare för operafestivalen Savonlinna. Tack vare att vi vågade satsa på att göra något nytt, något annorlunda och att vi gjorde det på en väldigt hög nivå gav oss chansen att få gästspela på den här otroliga festivalen. Att vi valde att utmana oss och satsa på något utöver den klassiska operarepertoaren med en ensemble som gjorde verket rättvisa var avgörande för den här möjligheten.

Hur blev mottagandet?

– Det märktes framför allt på reaktionerna efter första akten under premiären på fredagen, det var ett dån och sedan ville inte applåderna ta slut efter föreställningen. De som har följt festivalen sa att det här var sommarens händelse på festivalen. Så jag är jätteglad för detta! Det är så roligt, men klart det var nervöst inför då Kaija Saariahos änkling, Jean-Baptiste Barrière, var på plats. Men han gratulerade oss för en fin produktion, för att vi förstod vad operan handlade om och att den höll den nivå som verket förtjänar. Det var fantastiskt att höra.

Adriana Mater 2024. Foto Jussi Silvennoinen

Vad betyder det att Norrlandsoperan får spela på en internationell arena?

– Att få spela på en sådan här plats är ett bevis på att vad vi alla skapar på Norrlandsoperan är en angelägenhet, inte bara för oss i Västerbotten utan även internationellt. Vi kan som ett svenskt operahus spela på en internationell arena. Det är en effekt av vår strävan att vara ett nyskapande och modigt operahus.

Adriana Mater 2024 - Joshua Owen Mills & Emma Sventelius. Foto Jussi Silvennoinen

Foto: Jussi Silvennoinen / Savonlinna Opera Festival