Program
Carl Maria von Weber: Der Freischütz Ouvertyr, 10 min
Anna Clyne: Glasslands, för saxofon och orkester, 25 min
I. Part I
II. Part II
III. Part III
Paus 30 min
Felix Mendelssohn: Symfoni nr 3, 40 min
I. Andante con moto – Allegro un poco aggitato
II. Vivace non troppo
III. Adagio
IV. Allegro vivacissimo – Allegro maestoso assai
Mer om konserten
Naturen och myterna står i centrum för denna konsertafton – där som vanligt äldre, igenkännbar klassisk musik blandas med dagsfärska kompositioner.
Programmet inleds med uvertyren till Carl Maria von Webers opera, tillika publiksuccén Friskytten (Der Freischütz) från 1821. En opera om en krigstrött legosoldat som ingår ett förbund med djävulen: han blir en ”friskytt” försedd med sju fria skott varav samtliga magiskt träffar det valda målet med undantag för det sjunde skottet som djävulen själv råder över. Operan blev snabbt en publikframgång, inte minst på grund av sitt underförstådda anti-krigs-tema. Efter napoleonkrigen var Europa krigstrött, den stackars legosoldatens tragiska öde slog an hos en pacifistiskt sinnad borgarklass.
Uvertyren kan liknas vid ett färgsprakande potpurri som sammanbinder verkets många populära och naturinspirerade teman, från stilla skogssus, dramatiska oväder till dystert mörka vargklyftor. Dess dynamiska sammansättning gör den till ett ofta spelat konsertant stycke. Samma volatila temperament återfinns i operan själv, som med sitt växlande mellan det storvulna och stillsamma, enligt somliga bedömare, ses som den första, stora romantiska operan.
Efter Weberns uvertyr rör sig konserten mot nya romantiskt besjälade landskap. Denna gång till Irlands vindpinade hedar. Sopransaxofonisten Anders Paulsson – på efterlängtat återbesök – spelar brittiska tonsättaren Anna Clynes nyskrivna Glasslands för orkester. Paulsson tillhör den svenska solisteliten, och har sedan debuten på anrika Carnegie Hall i början på 90-talet, turnerat världen över med sin sopransaxofon. Ett instrument som med sin mer diskanta ton, snarare än fylliga brass-känsla, närmar sig det spröda träblåsets klangpalett.
Solokonserten är enligt tonsättaren inspirerad av irländsk mytologi. Saxofonen, ömsom viskande, ömsom klagande efterliknar en Banshee, ett sagoväsen från den gröna öns dimhöljda hedar. I gammal folktro var det ett dåligt omen att nås av Bansheens vemodiga sång (till förväxling lik den tjutande vinden över det nattliga landskapet). Den som hörde den kunde förvänta sig ett dödsbud inom kort. Clyne använder sig skickligt av sopransaxofonens många facetter för att frambesvärja något som minner om Bansheens förföriska sång. För den moderna publiken kan Bansheens olycksbådande varsel så klart också kopplas till samtida samhälls- och klimatutmaningar. Ett tolkningslager som skänker musiken ytterligare klangbotten.
Efter paus spelar orkestern Mendelssohns tredje symfoni. Symfonin som också har smeknamnet ”den skotska” utgör en av världens mest älskade, balanserande mellan det dramatiskt uttrycksfulla och formsäkert eleganta. Mendelssohn skrev den i samband med en bildningsresa till de brittiska öarna. Återigen alltså, rör sig programmet mot de mytomspunna gröna öarna i väst.
Idén till den tredje symfonin ska den historie- och litteraturintresserade Mendelssohn ha fått då han klättrade omkring i kapellruinerna tillhörande slottet Holyrood utanför Edinburgh. I samma kapell hade nämligen en gång Maria Stuart krönts till drottning av Skottland, ett faktum som fick den unge Mendelssohn att känna tidens vingslag. ”Jag tror att jag idag, bland ruinerna och bråten i Holyrood fann början på min skotska symfoni” skrev han hem till sin familj.
Skotsk folkton, eller snarare en idé om denna, återkommer genom hela verket. Inga verkliga skotska folksånger citeras emellertid i musiken utan Mendelssohn skriver från hjärtat. En intressant aspekt av verket är Mendelssohns önskan att ta bort de direkta avbrotten mellan satserna för att skänka verket en mer sammanhängande ”poetisk” känsla och komma bort från den fyrkantiga inramning som den strikta symfoniska formen dikterar. Ett grepp som i sin vilja till gränsupplösning, visar hur de nya romantiska idealen håller på att slå igenom på bred front inom konstmusiken, under 1800-talets första hälft. Den sista satsen inleds långsamt, klagande nästan som en sorgmarsch för att senare vändas i hoppfullhet. En ljusning anas – det blir en passande final på en musikalisk kväll, ambulerande mellan hopp och förtvivlan. Alltsammans finstämt frammejslat av husets egen Eduardo Strausser.
Musikerna
Norrlandsoperans chefdirigent Eduardo Strausser är född 1985 i São Paulo, Brasilien, och är sedan några år tillbaka bosatt i Berlin. Han är en flitigt anlitad dirigent och har arbetat med orkestrar i Sydamerika, Europa, USA, Australien och Nya Zeeland. Han är även en erfaren operadirigent, något som utvecklades under hans period som Resident Conductor vid Teatro Sao Paolo mellan 2014–2016. Redan under sina studier vid Zurich University of Arts utvecklade Eduardo ett intresse för verk av samtida tonsättare, något som han tar med sig till Norrlandsoperan. Han utsågs till chefsdirigent och programansvarig på Norrlandsoperan som startade hösten 2024 med uppdrag fram till och med våren 2027.
Eduardo Strausser har även regelbundna samarbeten med Kansas City Symphony och City of Birmingham Symphony Orchestra, samt dirigentuppdrag med Bamberger Symphoniker, Utah Symphony Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchestre de Montpellier och Argovia Philharmonic. Tidigare samarbeten innefattar orkestrar i Europa som Antwerp Symphony Orchestra och Royal Philharmonic Orchestra. I USA har han arbetat med symfoniorkestrarna i North Carolina, Detroit och Indianapolis. Han har även arbetat med Sydney och Queensland symfoniorkestrar samt med New Zealand och West Australian symfoniorkestrar.
Läs mer: eduardostrausser.com

Kvällens solist är Anders Paulsson och är född 1961. Han har gjort världskarriär med sin sopransaxofon och är sannolikt den förste musikern med en solistkarriär på detta i klassiska sammanhang sällsynta instrument. Sedan debuten i Carnegie Hall 1992 har Anders Paulsson spelat in 27 CD skivor, framträtt som solist i 30 länder och uruppfört mer än 100 nyskrivna verk, solokonserter och kammarmusik som har skrivits för honom. Han har framträtt som solist i Alice Tully Hall i New York, Berlin Philharmonie, Concertgebouw Amsterdam, Elbphilharmonie Hamburg, Wigmore Hall i London, Palau de la Musica i Valencia, Moscow International Performing Arts Centre och Kitakyushu Performing Arts Centre i Japan och på svenska mark med Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Sveriges Radios Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. och St. Samarbeten med dirigenter som John Storgårds, Lü Jia, Okku Kamu, Johannes Gustavsson, Eva Ollikainen, Fabio Mastrangelo & Lan Shui finns med på hans meritlista. Som tonsättare har Anders ett 30-tal verk utgivna på Gehrmans Musikförlag.
Anders ser musiken som en social kraft och civilisationsbyggare och är angelägen om att den ska spegla vår tids ödesfrågor såsom ekologisk återhämtning och främjande av demokrati.
Han har tilldelats den Kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som sopransaxofonist.
Läs mer: anderspaulsson.se

Violin I
Johannes Lörstad, Jonna Simonsson, Isaac Bachs Viñuela, Matias Malmqvist, Amandus Lind, Kitiara Braune, Per-Erik Andersson, Kersti Wilhelmsson, Lisa Erpelding, Lucy Baker
Violin II
Pontus Björk, Andreas Olsson, Thomas Nichols, Felicia Möller, Mikhail Zatin, Lina Samuelsson, Arly Rivero, EvaBritt Molander
Viola
Malgorzata Blaszczyk, Ester Forsberg, Åsa Hjelm, Karolina Bednarz, Pablo Munoz Salido
Cello
Kristian Chojecki, Bekhbat Tsagaanchuluun, Florian Erpelding, Astrid Hanson Wallgren, Kerstin Isaksson
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér, Pontus Grans
Flöjt
Ebba Wallén, Annica de Val
Oboe
Johannes Ögren, Daniel Burstedt
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Maria Kindell, Magnus Bagge
Horn
Benidict Scholtes, Yerang Ko, Edna Fernandes, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Kristian Nilsson
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo
Läs mer om Norrlandsoperans Symfoniorkester här: norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester
Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
